CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 3 August 2015

cekodok pisang lembik

Assalammualaikum..

Harini malas nk citer berat2 sgt sbb kepala otak pun dah berat ni!!

Keje opis ni melambak nk siap, buat sikit2 tp apasal tak abih2 hhhuuuu.. 

Semalam cirbir dr 2pg sampai ke ptg, sudahnya ptg aku dah malas nk gi keje, tak larat, lepas antor bebudak2 ke sek KAFA, ambik awatif kt nursery pehtu aku bantai tido..#jarangterjaditidosiang

Lena jgn ckp la, dgn ujan, pasang ekon, qada yg pukul 2 pg tu..nikmattttttt..awatif takpe dah besor, pasang kartun, sampai aku bangun dia kt tepi aku je..good!!

Minggu lepas kan aku pose, so tekak org pose ni lain mcm sikit..bila rasa nk mkn, mmg mencari sampai dpt, tak dpt aku buat..

Tetiba nk mkn cekodok pisang, a day before aku cari pisang emas takde, dah pisang apa pulak bole buat cekodok ni???aku bab pisang mmg blurrrrrrrrrrrrr..jenis pisang pun tak berapa kenal..

Esoknya cari lg..mujur ada kedai yg jual pisang emas, apa lg balik keje ptg tu terus buat..


Rata2 ramai yg tau buat dah pun..tp saja nk menyemak blog ni aku share aje lah resepi..mana tau adik kt luar tu nk buat kan, nk cari resepi malas, ambik je hat akak ni ye dik..

Cekodok Pisang Lembik

Bahan
Pisang emas atau apa2 pisang yg korang tau bole buat cekodok
Tepung gandum 2 cwn
Garam secubit
Gula 4 sudu
Soda bikarbonat 1 s/k


Cara

Lenyek2 pisang sampai hancur
Masukkan gula
Masukkn tepung
Masukkan soda bika
Secubit garam
Gaul sebati
 Goreng dlm minyak yg panas dan banyak

 

See..senang sgt kan..dlm kes aku ni cekodok tak la membulat montel mcm sesetengah org tu..ntah aku tak pandai la nk buat jd camtu..

Itupun aku letak soda bika, kembang la sikit..kalo zaman kecik dulu, mak aku tak penah letak pun, bancuh mcm biasa..

Mmg tak bulat tp lembik2 tu la yg sedap.. janji terasa pisangnya, sesetengah org jual tu kemain cantik bulat montok tp rasa tepung je lebih, pisangnya tak kemana...

Ok!korang rasa nk buat silalah..minum dgn teh O..oooiiii melampau sedap sgt!!!


10 comments:

shark said...

saya asal buat cekodok mesti keras wahahhahah..
x de tanjak buat kuih namanya kan ;)

salwana nordin @ che'wa said...

terlebih tepung tu agaknya shark..takpe try and error ok!!!

saya un takde tanjak nk buat kuih tp sbb nk mkn redah aje la hhiii

salwana nordin @ che'wa said...
This comment has been removed by the author.
Inani Hazwani said...

Kalau nani memang suka cekodok pisang yang lembik2 :D

salwana nordin @ che'wa said...

kannnnn...lg lembik, lg sedap :)

LYAfrina said...

suka makan time panas2... lya suka y lembik2 gak..biasa homemade lembik.. y kedai keras..rasa lain, cam tmbah bahan lain..mmg x suka y tu

NanyFadhly said...

Salam ukuwah..salam kenal dari saya. First time ni masuk blog salwa..sedap nya cekodok ni...terus teringat cekodok air tangan mak kat kampung. Jemput singgah blog saya pula nanti yer..hehe

salwana nordin @ che'wa said...

salam ukhwah nany..selamat dtg blog saya..semoga ada yg bermanfaat..itulah masakan mmg terbaeekk di dunia kan ;)

salwana nordin @ che'wa said...

salam ukhwah nany..selamat dtg blog saya..semoga ada yg bermanfaat..itulah masakan mmg terbaeekk di dunia kan ;)

salwana nordin @ che'wa said...

salam ukhwah nany..selamat dtg blog saya..semoga ada yg bermanfaat..itulah masakan mmg terbaeekk di dunia kan ;)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...