CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, 21 July 2014

Ikan keli goreng bersambal - RESEPI

Assalammualaikum..

Harini mcm malas nk borak banyak, tulis banyak..ingat nk buat entry pasal persiapan raya tp aduhaiiiiii malasnya..

Maybe hari khamis kita reveal ye dak..relax arrr belum nk raya lagi kan hhhiiiii

 Harini aku bagi 1 resepi yg anak beranak suka beno makan..ikan keli bersambal!


Ok..ada yg tak mkn ikan keli kan?takpe guna ikan lain pun no hal..resepi simple aje tp saja nk share hhhaaaaaaaaaa

Ikan Keli Bersambal

Bahan
Ikan keli sedang2 (goreng)
Cabai masak (merah)
Cili padi (kalo nk pedas)
Bawang merah
Bawang putih
Asam keping 
Garam Gula
Bawang Besar potong bulat

Cara
Blender cabai, cili, bawang putih dan merah.
Tumis sampai cabai masak
Masuk air sikit, asam keping
Perasakan garam gula
Masukkn ikan keli 
Masukkan bawang potong

Done!! senang giler kan..aku tak suka berkuah sgt so keringkn sikit, kalo suka berkuah letaklah air byk sikit :)

Kalo tak suka cabai masak bole guna cabai kering..

Boleh cuba..kt umah ni smua suka nak2 hadi mmg hantu keli, masak sambal, tempoyak, lemak dan bakor mmg makan bertambah!

Kalo rendang dan gulai masam keli kami kureng sikit :)

Korang suka?

6 comments:

Nad MamaZN said...

amboi, nampak sedap tu
tp kami xmkn ikan keli huhu

Lily@MamaZaraZareef said...

Sedapnya ikan keli..saya n husbnd sula ikan keli tp tak pernah masak sendiri..hihi..takut..

salwana nordin @ che'wa said...

Takmo keli bole tukar ikan lain nad ;)..

Mmg tak smua org mkn..

salwana nordin @ che'wa said...

Saya biasa beli ikan ni dah siap2 suruh org siangkan..so tak la takut sgt hhhiiii

lieyalatif said...

beb sedap!! kejam kooo...

aku pun mcm ko kalo beli siap2 suruhorg tu siang sbb aku mcm 'takut' gak haahahahaha...makan suke tapi siang takut...dah le licin2 mcm tu kan...lagi satu kalo goreng ikan keli ni suke meletup2 ...tensen aku....takut2 aku nak balik2 kan ikan.... sbb tu aku masak ikan keli ni boleh dikire ngan jari hahahaahah..rela tapau yg dah siap goreng kat kafe...balik tinggal sambalkan jek.....

nanti aku nak try laa versi ko ni....menarik plak tgk resepinye tu wa....

salwana nordin @ che'wa said...

Aku pun pentakut..sorry la beli yg hidup mmg koser la aku nk siang hhhaaaa

mmg kalo goreng biasanya jauhhhhhhhh aku duduk..time nk balik2 kan ikan buat laju2 pastu lari..nyampah!!

Dlm nyampah2 ni ikan keli mmg favy la hhhiiii

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...