CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 16 October 2013

Selamat Hari Raya Aidiladha 2013

Senanggggg gitu..tgk tajuk pun dah tau nk citer pasal raya lettew kan hhhhiiii..

Eh..Assalammualaikum...

Tahun ni beraya kt Perak, rumah mertua lg *dekat umah baru*..seronok & meriah jugak..petang baru pegi umah mak..

Dah malas nk fikir apa org cakap, apa org nk kata, apa org nk isukan..soka hati koranglah..hanya Allah, my mak dan aku je yg tau cukup!

Dosa sesama manusia ni kena minta ampun sesama manusia..

Dosa pd Allah, Allah Maha Pengasih Maha Pengampun tp manusia tak ada sifat itu..

Kalo tak, menjawablah di akhirat kelak..

Ok apa yg kau merepek ini??hhhheeee..

Ada yg bercuti lg ke?hamboiii..hamboiii..iols dah keje arini..sblm buat pengorbanan yg besar dlm hidup bekerjalah kita selagi boleh bekerja..in syaa Allah

So apa menu wajib korang?aritu aku memekak kata ingat nk masak kan..eh iols masaklah uols..w/pun sebenonya kemalasan tp seret2 jugak la kaki ke dapur..


Kita stick on the menu..cuma ada beberapa masakan yg tak kesampaian nk buat gituuuu..

Lepas subuh keluarkn ayam dulu..then kemas2 rumah segala..anak3 still ketiduran..raof siap2 nk ke masjid, ...lepas siapkn bebudak ni sarapan baru mula masak..

Memula aku masak kari sotong sbb menu ni cepat sikit..ingat tak memula plan nk buat kari daging kan? 


Ha'a tak jadi, bila pikir balik apa kejadahnya aku nk beli daging sbb karang sah2 laki aku bawak balik daging korban..lgpun mak mertua kita dah buat rendang daging..

Last beli sotong aje...pun jenuh jugak mencari sotong yg beso2..market semua dah sold out, kalo ada pun tinggal sotong yg hidup segan mati tak mau aje..last jumpa jugak kt mini market heewwheewww!

Then concentrate kt ayam..ayam ni mujurlah pepagi sblm pegi keje isnin tu aku dah memborong kt kedai ayam kt taman ni ha..beli bhgn peha 4 ketul..

Buat masak merah sikit then buat ayam goreng berempah *utk budak2 kononnya*

  
Sambil2 tu hiris2 bahan utk buat jelatah, dah siap semua, simpan dlm peti ais :) pastu lupa nk snap pic *mental*

Lepas settle semua, baru masak nasi..try nasi jagung kali ni..kenapa nasi jagung?

*takpe sendiri ty sendiri jawab..psiko*

Sprt yg korang tau, aku ni mana reti nk masak nasi pelik2 ni kan..

Yg aku tau nasi putih dgn nasi lemak je..tu pun nasib kenal beras, kalo tak kena sumpah 7 keturunan..kalah beras terbako langkawi dah..

Tp takpe kita cabar diri..sampai bila tak taunya kan :P


Kebetulan aritu blogger katyjem share resepi nasi jagung mak mertua dia masak so tetiba macammmm..eh nk try lah gitu, mcm senang...

Then usha2 blog CMG pulak kot2 dia penah buat..of cos la dia penah buatkn..

Later, aku combine 2 resepi ni, cedok sana sini sikit, buang itu buang ini jdlh resepi sendiri..aci tak?

Nak resepi versi cwa?nnt aku bgtau ye..kalo korang nk cepat dan nk try resepi 2 blogger tu tak salah pun..lg sedap!kot2 malas2 bukak..nnt aku bgtau ye..ye..ye..

Ok Alhamdulillah..by 12 semua dah siap..siapkn anak3 terus ke umah IL..raof tak join sbb dia tgh melapah lembu..pukul 1 baru dtg..


Dessert? satu hapa pun tak buat!tak sempat dan malas pun ye..:P

Alhamdulillah..dimana kita beraya, bersama siapa kita beraya..semuanya tak kisah..yg penting pengisian dan makna raya itu sendiri :)

**pic kredit dr FB adik ipar**


4 comments:

LYAfrina said...

salam aidiladha kak..

eyh... y mula2 tu x paham..xpela..ape y penting tuhan lbh mgetahui kan..biar ape org nk kata.


penuh meja tu menu... sempat gk memasak..lya mmg x dan lgsung nk msuk dapur.. seharian bkubang dgn daging.

salwana nordin @ che'wa said...

salam kembali ;)

yg atas tu luahan rasa..liya tak paham tak marah pun hhhhheeee

alhamdulillah..ada rezeki kita kongsi bersama...

akak tak pandai masak sgt just nk memenuhkn meja je..menu2 lain keluarga mertua dah sediakn ;)

lieyalatif said...

eh same la menu raye kite beb..tapi aku tak masak laa...mak aku yg masak aku tukang mkn je kakakaakakakaka....

meriah raye ko beb...aku takde pun pakai baju raya...ye laa kat johor biase2 jek...belah2 pantai timur yg meriah sikit kan.....tgk dari pic ko yg makan penoh semeja tu mmg nampak meriahnye hah...

betul beb...yg penting family kite bahagia...biar laa dieorg tu ....saiko tuh takleh tgk org lain senang.....

salwana nordin @ che'wa said...

sama ek?hhheee..

aku masak sikit je lieya..nk bg keluarga makan boleh la..kalo nk bg sekampung mmg tak dapat hhhhhaaaaaaaaa...ada yg hangus, ada yg mentah kang kkkeeeee

alhamdulillah mana2 pun meriah sbnrnya..mak sedara, mak mertua, ipar duai masak jugak tu yg penuh meja :)

itulah..dah sampai raya haji tp tak reti2 nk jumpa mohon kemaafan..aku ni bukanlah teruk sgt..setakat nk maafkn org2..in syaa Allah aku maafkn :(

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...