CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday 27 June 2013

potty training - part 2 finally

Assalammualaikum..

Hari ni ingat nk abiskn pasal potty training awatif :)

 budak yg hati kering je..

Nanti lelama dah lupa..ni pun dah ingat2 lupa..banyak makan semut gamaknya :P..

Ok utk memendekkn citer, disbbkn wawa masa tu dah berusia 2thn 2 bln tp satu hapa pun aku tak start so satu hari aku cuba cekalkn hati jugak utk ajar dia ke toilet..

Terpinga2 lah kawan kan..tetiba ibu bukak dypers smua then paksa2 kencing hhheeee..

Utk permulaan aku biasakn dia dgn toilet..setiap setengah jam bawak pegi kencing, nampak mcm tgh meneran terus bawak pegi berak..

Lepas tu pakaikn diapers, belum free kan lagi..tp semuanya gagal..dia tak nak kencing toilet, ajak berak tak nak sudahnya 2-3 minit pastu berak dlm diapers..

Tak ke bengang rasanya..

Then pd satu hari minggu aku cuba free kan dia *tanpa diapers*..selang sejam bawak ke toilet kencing..pun tak nak kencing..kdg2 sampai ke 2jam menahan..last mmg kencing dlm spender la..

Bab berak pulak,npk mcm tgh menonggeng2 pun laju2 aku bawak ke toilet.. selalu jugak gagal sbb dia tak nak berak dlm toilet..sudahnya terberry dlm seluar!

Setelah lebih sebulan diuji, akhirnya pd hari ke 35 aku try free kan dia dekat umah opah..mcm biasalah..hari pertama tanpa diapers umah opah mmg banyak aduan diterimalah kennn..

Alhamdulillah hari seterusnya dah ok..

Aku macammmm....eh betul ke??????

Sbb apa aku terkejut? sbb aku just training dia hari minggu aje..means sabtu dan ahad..hari lain mmg tak lah kan..itupun kdg2 pakaikn jugak diapers takut tetiba kan..

Rupanya dlm kekurangan dia, ada kelebihannya..sebulan lepas tu aku train sepenuhnya..no diapers di siang hari kt umah *tawakal*, kecuali tido siang..
Alhamdulillah dlm umur kurang lebih 2thn 4bln akhirnya dia betul2 berjaya dlm proses ini..


Bukan main bersalahnya aku rasa..ingatkn dia tak boleh buat rupanya boleh..in fact lebih cepat dr abg ngan kakaknya pun :)

Kalo tau dr umur 2 thn dah start hhheeeee

So skang dia mmg dah totally free diapers..jimat dah shopping diapers dia..just beli utk stok malam je..

Kdg2 kt umah mak tido siang pun tak pakai..setakat ni 2-3 kali terkucil..kdg2 ok bangun tido terus kata nk kencing...kalo kt umah kami biasanya aku pakaikn sbb tido dlm econ..pepaham ajelah kan :)

Tapi utk tido mlm still pakai sbb dia masih menyusu kan :)
Setakat ni kalo jln2 kemana pun aku tak pakaikn dah diapers..biasanya dia akan cakap nk kencing atau berak, terus aku cari toilet..

Hari tu masa pegi shopping kt Ipoh pun dia ok jugak..tp aku spare diapers pant takut tak sempat nk cari toilet :P 

Pasal toilet..kalo kt umah mmg dah tau kt mana toilet, biasanya dia pegi sendiri, takpun terjerit2 panggil sesapa yg ada teman kencing atau berak..

Tp selalunya dia panggil aku je sbb abg ngan kakak suka beno buat dek je bila dia terjerit2, pastu lambat pulak tu nk bawak ke toilet..

Kang kalo tetiba terkencing terberak atas lantai mmg aku suh depa jilat je..nak????nak???

Kalo tempat yg dia tak biasa, mmg aku kena ingatkn atau bawak dia ke toiletlah...

**kesimpulannya lain2 anak lain2 caranya, ragamnya, lebihnya, kurangnya..yg penting terima seadanya :)**

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...