CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, 9 December 2014

RENUNGAN

Assalammualaikum..

Sedikit renungan di pagi rabu ni ye..bukan apa teringat satu ketika dulu, ketaatan aku pd suami penah dipersoalkan, seolah2nya aku melebihkan suami, meminggirkan ibu bapa..jgn begitu..SUAMI adalah keutamaan kita sbg ISTERI..segala yg kita lakukan, suami yg menanggung segala dosa..ini hukum!!

Ini tidak..terus menjatuhkan hukum pd kesalahan yg aku sendiri tak tau apa yg aku buat???jgn begitu..

Ada jugak yg mempersoalkan t/jawab suami saya seolah2 tidak penah membantu mak dan abah..jgn begitu..keutamaan memberi nafkah:

1. diri sendiri
2. isteri
3. anak2
4. ibubapa
5. ibubapa mertua
dll

Ini hukum..kalo kemampuan menanggung sampai anak2, aku pun takde HAK nk paksa suami menanggung mak abah..kalo ada lebih tak payah suruh, dia sendiri hulur, takde jgn dipaksa..kita mencari pahala, bukan mengumpul dosa.. 

Sama2 muhasabah diri ye..dah akhir zaman ni sahabat2, mari sama2 kumpul PAHALA ye..syurga Allah itu mahal :)


ADAB ISTERI TERHADAP SUAMI YANG PATUT KITA KETAHUI
Source: fbook

Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk atau memotong cakapnya.

2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri, jangan suka menjawab. Sikap suka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akan menambahkan lagi kemarahan suami.

Jangan terkejut jika suami angkat kaki meninggalkan rumah berhari-hari atau tidak mahu bertegur sapa dengan anda sebagai denda di atas kedegilan anda sebagai isteri.

Sebaliknya, kalau suami kembali ke rumah jangan disambung atau diulang-ulangi cerita lama. Sambutlah suami dengan senyuman kasih sayang dan bersegeralah meminta maaf.

Jangan kita tunggu suami meminta maaf dengan isteri, jatuhlah martabat keegoannya selaku seorang lelaki.

3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati isteri hendaklah banyak bersabar, jangan cepat merajuk.

Merajuk adalah sifat orang yang tidak matang dan seperti perangai keanak-anakan.

Cuba kita perhatikan perangai kanak-kanak, mereka akan cepat menjerit bila ada sesuatu yang tidak kena tambahan pula kalau yang menegurnya itu ibunya sendiri.

4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan (jika panjang janggutnya lebih dari segenggam).

5. Jika dia berhajat sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak. Bangun segera bila disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan kemarahan atau rasa tersinggung dihatinya.

Jangan isteri buat acuh tak acuh, hatinya akan kecewa dan menandakan isteri sudah tidak taat padanya.

6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut selera isteri. Kalau suami suka makan gulai kari atau masak lemak cili api, janganlah kita masak lauk asam pedas atau ikan goreng.

Suami akan gembira bila seleranya ditepati.

7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit. Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan kemas dan cantik.

Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebut akan melambangkan peribadi isteri samada ikhlas atau terpaksa.

Semua suami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri oleh jari-jemari halus isterinya, sekurang-kurangnya dapat menampung ekonomi rumahtangga.

8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju dan seluar suami iaitu sikat, celak, cermin kecil, minyak wangi dan kayu sugi.

Tidak menjadi kesalahan seandainya si suami menolak segala persediaan tersebut tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah minyak wangi dan kayu sugi.

9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak, dahulukanlah kehendak suami, begitu juga dengan kehendak ibu ayah.

Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada di dalam keadaan letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar keatas setiap isteri.

10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu.

Jangan beri dahulu kemudian baharu diberitahu kepadanya. Siapa tahu mungkin wang itu amat diperlukan sedangkan isteri sewenang-wenangnya telah menghadiahkan kepada orang lain, suami dapat pahala sedangkan isteri tidak dapat apa-apa.

Sebenarnya meminta izin itu ialah sebelum melakukan sesuatu tindakan bukannya setelah perkara itu berlaku diberitahu. Ini silap sebenarnya tapi kes-kes seperti inilah yang sering berlaku di kalangan para isteri.

11. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah.

Isteri hendaklah berada di dalam keadaan berwangi-wangian supaya hatinya senang untuk bersenda gurau dengan isterinya.

Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri juga merupakan salah satu ibadah yang diredhai oleh Allah swt.

12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air masak sejuk.

Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu.

Kalau boleh sediakan makanan ringan seperti kuih-muih dan biskut

Hal ini juga dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin kebersihannya.
 


5 comments:

lieyalatif said...

nice info beb....ko telah mengingatkan ape yg aku tak tau, ape yg aku lupa dan ape yg aku leka.....

tu laa byk kes sebenarnye isu tak sebulu ngan mertua....mcm2 kes pernah dengar....hope perkara2 mcm ni tak terjadi dlm rumah tangga kite...moga kite menjadi wanita, isteri, ibu yg diredhai dan dirahmati Allah taala...moga2 suami kite sentiasa mendoakan syurga utk kite kan wa.....

salwana nordin @ che'wa said...

inshaaAllah lieya :)

muhasabah sama2 ye :)

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed said...

good sharing..tapi part merajuk tu susahnyeeeeee la hai nak elakkkk..kikikiki

salwana nordin @ che'wa said...

sama la lily..merajuk dan perempuan berpisah tiada hhhiiiiiiiii

LYAfrina said...

tq for sharing kak..
setuju tu kak..bila kita dh kahwin ni otometik kita kena utamakan suami, sbb skarang dia y mnaggung segala dosa kita..tp dlm masa y sama kt msih kena hormati ibubapa kita krn mereka y melahirkan n mbesarkan kita..

cuma bab suami mmberi nafkah pd ibubapa mrk, sbnarnya bdasarkan kemampuan. sbb lya pnh dgr ceramah y katanya, paling penting hrus pastikan tgujawab & kewajipan pd anak n isteri cukup dulu ..lebih kurang mcm tu la.. tp xbolehllah lebih kan si isteri melebihi ibunya..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...