CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, 12 October 2014

#Sup tulang - RESEPI

Assalammualaikum..

Kejadian hari rabu minggu lepas..nk masak utk makan mlm..korek2 freezer mlm sblm tu, tgk ada tulang dan daging korban aritu..

Mmg sengaja suruh raop ambik tulang sbb teringin nk buat sup tulang..biasa mkn org buatkn, kali ni meh la buat sendiri..dah beso panjang kan hhhhaaaaaaa

Kalo dah nama sup bukan susah mana pun kan tp bila malas menguasai diri tak payah sembang bab memasaklah

Ok harini akak wa rajin nk share resepi sup tulang ye..ukuran main campak2 aje ye..ikut banyak mana tulang korang..

Aku punya tak la sampai seperiuk beso sbb nk mkn anak beranak je..


Sup Tulang
Resepi

 Utama: Tulang lembu (mana2 bhgn pun bole asal ada tulang kkkeee)

Bawang merah – tumbuk
 Bawang putih – tumbuk 
 2 in halia diketuk @ tumbuk
1 rempah sup bunjut @ 3 sudu besar rempah sup serbuk ( saya guna sup bunjut )
1 1/2 sudu besar lada hitam – ditumbuk 
Ubi kentang 
Garam secukup rasa
1 btg celery jika suka
 1 kiub pati sup tulang
Air secukupnya
Bawang goreng dan daun sup

Bahan Penumis
Bawang dan halia yg ditumbuk tadi
2 kuntum bunga cengkih
  1biji buah pelaga
1 btg kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang

Cara:

1. Rebus tulang sehingga empuk, letak halia yg dipotong nipis sikit, kalo ada pressure cooker lg cepat, tp saya takde semua benda alah tu so guna rice cooker pun bole, tp hazab zabedah fatimah la sbb menunggu sampai 2j lebih..

2. Sementara menunggu empuk, kita tumis darat dulu segala mak nenek bahan2 kt atas td ye..

3. Tumis bahan penumis, garing masukkn air, masukkn kentang..tunggu empuk sedikit baru masukkn carrot dan celery..

4. Tulang dah agak empuk, masukkn tumisan dlm rebusan itu bersama kiub tulang lembu dan bunjut..

5. Biarkan mereka2 mereneh sesama mereka..wahhhhaaaaa..

6. Perasakan garam dan taburkan dgn lada hitam ye..

7. Bila dah empuk dan sebati, taburkn dgn bawang goreng dan daup sup/bawang

8. Siap!

 Makan begitu sahaja atau nk mkn dgn apa2 pun boleh..sbbkn mlm tu berniat nk mkn bihun sup so celur aje lah bihun, then buat sambal kicap!

Mlm tu asal empuk je daging tu sikit jadilah..anak3 tak sabor nk mkn weehhhhhhh..semua dah kebuluran..lantak kome!
 
 
Peeerrrggghhhhhhhhh!!! walaupun sambal kicap tu tak pedas pun..mmg potong stim sat la..awat tak pedaih tak tau! cili melaka yg aku beli kali ni kureng la, ni kalo ada cabai burung kampung mmg buasir aku buat T__________T

Resepi sambal kicap: Cili padi / melaka/ burung, kicap manis, bawang goreng sikit, bawang putih seketul, gula dan garam sikit..blender je..

Selamat Mencuba! 
 

6 comments:

LYAfrina said...

resepi campak2 pon..tp ttp nmpk sedapp

lieyalatif said...

sup tulang? okkkk ni salah satu menu yg aku cuak nak masak...takpenah kottt...aku takut tak empuk....mcm mak aku rajin laa buat sebab ade presure cooker tu...aku dulu ade gak ura2 nak beli..sekali kawan aku punye kawan pi tunjuk presure cooker die meletop abis muke melecur terus aku fobia....adoii tak pasal2 cacat kekal weyyy hahahaahah...nampak tak tahap alasan aku tu hahahhha....so laki aku mmg peminat sup ekor, sup tulang bagai nie....kalo nak mkn meh le kite lepak kedai haahahahahah....

sambal kicap kalo tak pedas mmg potong stim kan,,,takpe2 pi cari cili pedas sikit kisar jek balik...tapi tang buasir tu aku ngeri wey....tak memasal jalan kengkang haahahahhaah

salwana nordin @ che'wa said...

lya..nk mkn sendiri main campak aje lah..sup aje senang..wahhhh

salwana nordin @ che'wa said...

serius lieya????tak jadi la aku nk mencari..eh ye la aku tgk pressure tu kalo memasak bukan main lg kuat bunyinya..mcm nk meletup..

aku bab2 mcm ni mmg takuiiitttt..

tulang ni aku rebus dlm rice cooker lieya..empuk jugak, aku rasa lg senang dan selamat kot..boleh cuba lieya..in syaaAllah empuk..kalo banyak wallahu'alam lah..

hhhaaaaaaaaa..mmg kdg2 pedas tahap buasir tp itulah kalo sambal kicap tak pedas mmg tak ngam dgn sup kan hhhuuuuu

hainom OKje said...

Sedapnya Waaaa..... benda benda sup ni mmg faveret tambah lagi dgn sambal kicap.....mmg Pergh lah hihi

salwana nordin @ che'wa said...

hainom..mmg sedap sup makan dgn sambal kicap..mmg perrgghhhhh sgt hhhiiii

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...