CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 1 October 2013

PUDING OREO : RESEPI

Assalammualaikum..

Macamkan terer nk bagi resepi kan padahal ambik jugak resepi org kuangkuangggwaangwanggg hhheeeee...

Sbbkn i dah try so kena share sesama kot2 ada yg nk try buat :)


 Ok saya copy paste terus dr blog kak norsecubitgaram..kenal kan?


(AGAR-AGAR MILO/COKLAT LAPIS OREO)
By: AlongRoz@HomeKreation

sumber : K.Nor@SecubitGaram

Saiz: 8" persegi
BAHAN2:
1 bungkus / 10g Jelly Powder (Serbuk Agar-Agar) - saya guna 1 paket agar2
750ml Air
160g Gula ~ k.nor guna 140gm - saya pulak guna dlm 120gm je sbb takuiittt manis hhheee
1 tin (400g) Susu Cair
3/4 cup Serbuk Milo ~ k.nor guna 3 sudu besar serbuk koko - saya guna milo
1 bungkus (137g) Oreo Cookies - patah2kan tp biarkan sandwich 2 lapis

CARA2:
1. Masak serbuk agar2 & air sehingga larut.
- Masukkan gula & masak sehingga gula larut.
- Masukkan susu, kacau sebati sehingga mendidih.
2. Asingkan 2 cwn ke dlm periuk yg lain & campurkan milo sehingga sebati.
3. Tuangkan 1 cwn campuran milo/serbuk koko ke dlm acuan.
Panaskan campuran milo yg separuh lagi dgn api paling kecil supaya tidak membeku.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan kesemua adunan putih tadi.
Taburkan biskut oreo.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan baki adunan milo tadi.
4. Biarkan membeku di suhu bilik sebelum masukkan ke dlm petisejuk.

TIPS UNTUK MELAPIS:
a. Janagn tunggu sehingga lapisan membeku sepenuh nya sbb takut lapisan tidak melekat.
Jika membeku semua, guris2kan permukaan dgn garfu sebelum tuangkan lapisan seterus nya.
b. Pastikan adunan masih panas apabila menuang ke atas lapisan sebelum nya supaya ia melekat dgn baik.

Gituuuu...knor punya puding meleTOP lah!dgn cantiknya, kemasnya kan..aku punya sedeyyy hhheeee..tp takpe kata cubaan kali pertama kan..:)


Rasa?

Not bad..buat penggemar manis, boleh tambahkn gula tu, tang melapis kena hati2 sikit la jgn sampai tercampur kan..*itu aku hhheee*

Ok..selamat mencuba :)

3 comments:

lieyalatif said...

SEDAPKAN puding oreo nie....aku buat due kali dah ....suke aku buat sebab budak2 suke...laju jek bukak peti ais amik sepotong2....lawa tersusun biskut oreo ko buat pompuan...aku punye bersepah2 hah....tapi ape dehal nak isi tekak anak2 jek heheeheheh

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

Wah..mcm menarik je..tp ada part melapis2 kalau sy buat ntah jd ke tidak..>_<

salwana nordin @ che'wa said...

lieya...ok la rasanya sbb puding kan..aku pun kena byk betulkn lg tu..tak kemas hhheee

lily..senan je buatnya tp tang melapis tu kena hati2 sikit hhheeee

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...