CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 22 July 2013

sotong kicap (RESEPI)

Assalammualaikum..

Semalam berbelah bagi nk masak sotong kari atau kicap, then raof mintak buatkn sotong kicap..ok sonang kojo den..

Makanya masakan semalam my mum SOTONG KICAP gitu :)..kenapa my mum?sbb mak suka buat mcm ni lah hhheeee


Rasa mcm nk bg resepi walaupun sah2 lah korang dah terer masak kicap kan..tp apa da hal kan kot2 nk cuba versi my mum ni..silakanlah :)

Sblm tu abaikanlah kuali buruk dan sudip kayu (kegemaran) tu ye :)

Resepi:

Sotong
Kicap Manis
Sos Tiram
Bawang putih/bawang besar/sikit halia (blend/tumbuk)
Jintan halus (tumbuk)

Hiasan
Ubi kentang (rebus)
Cili padi
Bawang besar(potong dadu)

Cara
1. Tumis bawang putih/merah/halia dan jintan sehingga naik bau
2. Masukkn sos tiram dan kicap
3. Masukkn sikit je air
4. Masukkn sotong
5. Gaulkn sampai agak2 sotong dah masak..jgn overcook nnt sotong kembang liat
6. Tutup api dan masukkn segala nenek hiasan tu ha :)

Senangkan..pejam mata confirm korang boleh buat yak hhheeee

Aku pun mcm biasalah main campak2 sampai kluar dari kuali hhhaaaaaaaaa

**harini nk buat ayam paprik je kot sbb daun limau purut dah ada..(sambil kibas2 rambut gitu)..wahhh eksyen ko ye..**

2 comments:

lieyalatif said...

eh aku pun suke sotong kicap ko....anak2 aku lagi le suke..alah anak2 aku tu bab2 kicap dieorg le nombor satu.....

sedap menu berbuka ko ari ni yeak.....aku masih dok pikior2 nak masak ape nieh....udang dah keluarkan tadi....ingat nak buat pajeri terung, sambal udang ngan sayur kobis masak lemak putih jek..

kang anta paprik semangkuk kat umah aku sikit tau

salwana nordin @ che'wa said...

sama la anak beranak aku ni ha..kalo sotong masak kicap mmg laju je..

wahhhhh ko punya menu harini lg menarik..tak terlawan aku lah...

ko pun kang anta semangkuk pajeri ke aku...feberetttttttttttttt aku tu weyyyyy :)..mkn dgn ikan goreng dan sambal belacan...peerrgghhhhh

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...