CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 7 June 2013

hari ketiga

Assalammualaikum..dan salam Jumaat

Ingat harini nk sambung cuti2 kita..nnt kalo lelama lupa pulak..'melayu kan mudah lupa'..puuuiiii!!

So hari ketiga...bertahanlah membaca jugak sbb aktiviti sampai ke pagi hhheeeee

Malam tu aku dah siap berkemas bagai..esok dah nak ke Kelantan kan..bangun pagi2 bukan main liat rasanya..kesian tengok abg ngan kakak yg sedap beno tido..

Itu si adik sudah bangun sbb nk 'tolong' ibu buat onar ken hhheeee

Lepas sarapan dan check out terus naik bas bergerak ke Kelantan :)..perjalanan ambik masa lebih kurang 3-4 jam juga..

Kali ni kami tido kt hotel berhampiran dgn Wakaf Che Yeh

Lebih kurang pukul 1 lebih jugak lah sampai..makan tengahari dan solat jamak  dan qasar kt masjid berhampiran..

Lepas solat kami diberi masa lebih kurang sejam lebih utk bershopping dekat Pasar Siti Khadijah..punya la jauh menapak sbb bas susah nk cari parking kt pekan tu so berjalan kaki lah kita :)

Serius mmg jauh..basah ketiak jugaklah berjalan kau..dgn cuaca panasnya, bebudak buat hal lg..good sgt ye!

Masuk je pasar tu terus cari tempat duduk..penat kaki, budak3 tapau air sorang satu..

Masuk je dlm ni takde la niat nk bershopping pun sbb mmg letih ya amat..macam takde daya nk berfikir apa pun..nk mentawaf pun dah aku malas..

Sudahnya jalan2 tepi kedai tempat yg kami rehat tu ha...bole???

Kt sini lebih kurang Pasar Payang Terengganu jugak..banyak jual kain pasang, telekung, sampin, kaftan dll..mmg kena pandai tawar menawarlah korang ye..

Akhirnya membeli lah jugak aku sehelai jubah cotton..tawar menawar, ckp dialek kelate sket walaupun dah bunyi itik..dptlah hg yg kita nak hhhheeeee..

Pastu tak larat nk mentawaf dgn bebudak3 ni dah..terus cari jln pulang ke bas..nak check in dah rasanya..

Then perjalanan diteruskn..

Part yg ini paling kami tunggu2kn..ke Pulau Melaka berjumpa dgn Tn Guru Nik Aziz Nik Mat..sbnrnya hajat smua org dlm rombongan ini :)

Alhamdulillah Allah mudahkn segalanya..kami sampai rumah Tok Guru ngam2 azan asar  berkumandang..

Habis je azan Tn Guru terus masuk masjid mengimamkn solat..sbbkn kami dah solat jamak takdim td makanya tak dpt la join jemaah dgn Tn Guru..

Tapi kalo nk sembahyang sunat dipersilakan :)

Inilah rumah Tn Guru yg sudah hampir berpuluh tahun memegang jawatan Menteri Besar :(..cukup2 sederhana..

Rumahnya dikelilingi masjid dan sekolah agama je..sgt2 tenang :)

Bagaimanalah puak2 yg suka menghina seorg Ulama' boleh mengfitnah, mengaib, mengutuk seorg Ulama' yg sgt2 sederhana ini :(

Korang nk benci suka hatilah tp berdosa kalo mengeji ulamak..ketahuilah..

'daging ulamak adalah racun yg berbisa' - ustaz Don

Ok sekadar renungan kita bersama ye spy menjaga setiap tutur kata dan perbuatan...in syaa Allah..

Sampai jugak hajat syarikat nk menghadiahkn Tn Guru sepasang t-shirt dan replika botol minyak tanda ingatan..alhamdulillah syukur sgt2 :)

Berebut2 nk tgkp gambo..mana yg boleh bersalam berebut2 nk bersalam :)..seronoknya dpt mengumpul pahala..

Aku dpt tgk wajah Tok Guru pun seribu rahmat..pahala melihat muka2 org soleh ni..

First time tgk sgtlah teruja dan terkejut sbb aku seolah2 npk cahaya di wajah dan badan beliau..demi Allah aku tak menipu..

Sgt2 bersih dan bercahaya..ya Allah berikanlah keberkatan dlm hidupnya..

Dah abis usai semua..tak bole lama2 sbb Tn Guru pun tak berapa nk sihat..tak boleh berdiri lama..dlm pukul 6 kami berangkat pulang dgn hati yg puas :)

Hari dah petang, ingat nk terus check in tp sbbkn alang2 dah sampai ke kelantan makanya marilah kita beronok2 kt Pantai Cahaya Bulan dulu..

Kesian pulak depa yg tak penah sampai tu kan :)

Tetibaaaaaaaaaaaaa...jeng..jeng..jeng..eh tak payah nk jeng2 sgt kot hhheee

Kita kemalamalanganlah *nada p.ramlee*...

Boleh plak bas yg nk pegi PCB tu masuk jalan kampung..tau la jln kampung, jln sempit, kiri kanan segala jenis pokok..bas boleh plak terlanggor dgn pokok inai..

Maka turunlah lelaki2 gagah membantu memotong menarik pokok inai tu ha..

Habis 3 tingkap kiri pecah gara2 batang2 pokok yg meranapkn tingkap..nasib aku duduk sebelah kanan..dah tu wawa tido plak..

Alhamdulillah tak ada yg cedera cuma risau serpihan kaca masuk kaki je lah..

Mujurlah org kg tak marah..pelik lg ada sbb tak penah2 bas masuk kg hhhhhhaaaaaaaaa...ini smua salah papan tandalah..tunjuk arah pelik2..pastu GPS pun haremmmm jugekkk...

Ok berpatahlah kita balik..jenuh jugak nk meriverse (oooiiii BI 9 ke?)..mood nk ke laut pun ke laut hhhuuuuuu

Kita terus ke Wakaf Che Yeh..check in ke Hotel Seri Seroja..dekat saje dlm wakaf tu jugak..senang turun naik nk shopping nnt..

Eh kalo ke Kelantan tempat wajib singgah Wakaf Che Yeh ni la..barang2 lebih kurang Pasar Siti dan Pasar Payang cuma lebih luas dan yg penting bukak sampai 3 pagi..

Lebih kurang mcm Gebang Malam Uptown segala tu lah..

gambo ihsan gugel

Kt sini harga2 boleh tahan murah..kena pandai cari dan tawar menawar :)

Biasanya wakaf ni bukak dalam pukul 6 ptg dan paling lewat tutup pukul 3 pagi..lepas tu sambung jual sayur2 dan ikan kot sampai subuh...

Lepas check in..wash up smua..tunggu raof sbb dia pegi jumpa membe tlg bawak repair bas tadi..dia balik baru pegi makan dan shopping..

Kami mentawaf sekejap saje kt sini sbb bebudak dah makin mengarut..sblm mak kau bertukar jd ijau silalah balik ke bilik..

Tidokn depa dulu sbb bebudak3 ni pun dah letih, lgpun tak ada sapa nk jaga lor..hadi pun ada..in syaa Allah..

Siap2 bgtau dia jgn bukak pintu kalo ada org ketuk, tinggalkn tepon 1 kot2 ada masalah, kunci kami bawak..nk tinggalkn kejap pun kemain riso jugak wehhh...

Mujurlah hotel tu dlm wakaf je :)

Pastu dlm pukul 12 aku ngan raof turun balik...itupun nk meneman dia urut kaki..sementara dia mengurut, aku shopping lah sorang2 dulu mana benda yg tak abih tengok tadi kan hhheeeee

Pastu abih ngurut dia teman so pusinglah lg sekali..

Aku kt sini baru membeli belah dgn jayanya tp under control hhhhhhaaaaaaaaaaa...

Dalam pukul 1.30pagi baru naik..risau jugak weh..alhamdulillah tak ada apa2..semua ketiduran termasuk la si hadi tu ha...

Kt sini beli baju2 budak, jubah jeans, buah tangan utk makabah dan adik2...ingatkn abis duit belanja rupanya masih ada balance RM100..

Kena simpan lah takut ada apa2 kecemasan esok harinya kan :)

Fuuhhhhhhh..penat dah flash back pastu mengarang pastu mengarut pastu menaip..syabas!!

Ok dont worry esok hari terakhir..tak byk aktiviti sgt..byk dlm bas je kot hhhuuuuu...

Stay tune ye..rajin aku update, tak rajin tunggu isnin nnt ye...in syaa Allah...

*belum start jogging..awat la kemain malas ni*

lieyalatif said...

Ya Allah...kemalangan tu paling aku takut...x pasal2 kan...bende yg smooth jadi kelam kabut...tp ye lah kan, malang x berbaukan...nasib baik semua selamat kan....

Mmg ko...sgt besar cabarannye kalo berjalan jauh dgn budak2 ni...mmg byk kene sabar huhu kalo aku pun mau surender...tp xpe laa sekali sekale kan...yg penting anak2 hepi....

Aku nak sgt pi klate ngan ganu...makan sedap wey kat sane hahahahah ingat mkn je aku kan!

salwana nordin @ che'wa said...

itulah pengalaman yg paling ngeri penah aku rasa...mujur lah kami tak ada apa2..

mmg kalo pegi jln jauh dgn anak2 ni mmg kena sedia mental dan fizikal hhhuuuu

kelantan terengganu mmg syurga makanan ko...sapa yg tak fussy ttg mknn mmg bole ngam..

hopefully one day ko boleh sampai sana ye..in syaa Allah