CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday 6 August 2011

fresh from oven..


Smalam buat puding roti :)..roti dah dekat nk xpired tp x b'usik2 so harus la kita buat sst dgnnya :D,disbbkn hari minggu masa agak panjang so kita try la ye..

Kalo hari biasa beli aje,byk keje lain nk ditumpukn,chehhh...byk alasan plak ye,rupanya den maleh sebonar eh hahhaa...actually first time buat ni dan alhamdulillah m'jadi..

Disbbkn m'jadi maka wajib la kita war2kn dlm blog,kalo x m'jadi duk diam2 ko depan oven tu sambil mengesat hingus yg meleleh..tsk..tsk....why..why..why...hahhhaa..

Aritu dah b'janji kalo ada resepi kita nk share kan?so korang nk cuba x?...resepi ni namanya puding roti ingat2 lupa!last buat dgn akak tempat keje lama aku..dia yg buat aku tlg2 aje..so redah aje,agak2 la ye,kita yg buat dia!

Tulis ye..
Bahan Puding

Beberapa keping roti (aku ikut ske)
Susu segar (ikut suka janji roti rendam)
4 sudu gula halus (aku agak2 sbb guna gula kasar)
2 sudu majerin
2 biji telur
1 sudu esen vanila (dlm kes akux buh sbb x ada,pemalas giler nk beli)
 1 sudu tepung jagung (aku x pakai sbb x ada,tp x buh pun x apa)
Kismis sbg pencantik aje..

Kuah kastard

 1 tin susu cair (aku agak2 sbb buat x byk)
1 @ 2 sudu tepung kastard
2 sudu gula

Caranya mudah aje..mula2 carik2 roti rendam dlm susu,masukkn telur,gula dan majerin...gaulkn sampai sebati then taburkn kismis..masukkn dlm oven pd suhu 180/30 minit atau sampai masak..

Tapi dlm kes aku yg pertama kali buat ni,bila npk mcm x garing so aku tambah lg 10 minit..pandai2 la korang agak2 ye..

Untuk buat kuah,campurkn susu cair,gula dan tepung kastard..kacau atas api perlahan sampai likat sket..

Boleh la dihidangkn..selamat mencuba ye kawan2!!!

p/s kalo x ske mkn dgn kuah gantikn dgn aiskrim,x pun mkn begitu aje ;D

2 comments:

kekwa10 said...

aku pnh wat skali,rupe2 rase bengkang puding roti ni.tobat xbuat dah sbb aku mmg xmkn bengkang!haha.. ade stgh bungkus roti expired hr ni -.-' kang nk wat serunding roll pakai roti je,pastu goreng ^o^

salwana nordin @ che'wa said...

lebih kurang la tp bengkang buh santan..cuba la buat mkn ngan kuah kastard mmg best..jgn buat manis sgt!

serunding roll pun sedap :D

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...