CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday 2 November 2014

SATE - resepi

Assalammualaikum..

Dah lama beno nk share resepi sate ni ha..

Actually resepi ni pun ambik dr kak Azlita Masam Manis..siapa tak kenal kan?? aku search pun kebanyakan resepi sama je lebih kurang..tinggal tambah tolak je mana yg ada atau takde..

Meh copy paste je resepi dr kak Azlita ni ye..tq kak sudi share :)


SATAY DAGING ATAU AYAM
Resepi Oleh : Mamak Haji
Sumber: Kak Azlita

Resepi ini boleh di gunakan untuk daging, ayam , kambing atau apa-apa daging yang di rasakan sesuai. Sukatan ni untuk keluarga yang sederhana, kalau ramai buatlah lebih-lebih takut tak cukup pulak!

Bahan-Bahan 

1 kg daging lembu atau ayam - saya campur
3 sudu besar madu  atau gula merah - saya letak madu
 2 sudu kecil garam
kayu lidi secukup dan direndam semalaman ~ ini untuk mengelakkan lidi hangus semasa proses membakar satay nanti

Bahan Kisar

8 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
3 cm lengkuas
3 batang serai dihiris ~ ambil bahagian putih saja
4 cm halia
3 cm kunyit hidup

Bahan Sangai

2 sudu besar biji jintan manis ~ disagai dan ditumbuk halus.
2 sudu besar biji jintan putih ~ disagai dan ditumbuk halus.
3 sudu besar biji ketumbar ~ disagai dan ditumbuk halus.- saya takde so tak letak

2 sudu besar minyak masak
2 sudu kecil garam dan gula secukup rasa.

Mula-mula kita potong daging terlebih dahulu. Potong daging bentuk kiub, jangan terlalu besar dan jangan terlalu kecil. Jika besar sangat nanti masa bakar satay lambat masak. Kemudian cuci bersih dan toskan airnya.
Sementara itu kita sangai dahulu bahan sangai dan kisar atau tumbuk halus.
Kisarkan juga semua bahan kisar. Kalau nak satukan dengan bahan sangai dan kisar bersama pun boleh.
Gaulkan daging dengan madu, kalau tak ada madu boleh guna gula merah.
Gaulkan juga dengan bahan kisar dan bahan sangai yang kita dah tumbuk halus tadi.
Jangan lupa perasakan dengan garam dan juga gula.

Minyak untuk disapu pada daging semasa bakar

1 biji buah keras ~ ditumbuk lumat atau di kisar - saya takde
1 sudu besar gula
1 sudu besar air - saya ganti dgn air perapan
1 sudu besar minyak masak
1 batang serai ~ di titik

Satukan semua bahan kecuali serai  dan kisar halus
Serai yang telah di titik perdunya di gunakan sebagai berus untuk merenjis minyak atas daging


Sate ni saya perap 2 hari tau..mmg meresap sgt rasanya..sate ni sedap kalo manis dan lembut kan :)
 
Ok..kuah kacang esok pulak na..kang bebanyak ponin pulak kepala hangpa :P


Selamat mencuba T_____________T
 

8 comments:

luvelymummy said...

makkk aiii dap..dappnye.. mcm nak teraii jer.. <3

Haii! Salam perkenalan dari saya http://luvelymummy.blogspot.com

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

erkkkk..saya gi cuba makan satay kat kedai jekla yek..agagagagaga...dasar tak reti masak kan..=p

salwana nordin @ che'wa said...

salam perkenalan luvelymummy :)

silalah terai..resepi copy paste, print jew hhhhwwww

salwana nordin @ che'wa said...

lily..ala sekali sekala mencabar diri kan..u can do it dik!!!

lieyalatif said...

kak ita tu hebat kan wa....masakan die takde yg tak buat aku teruja...dah le lawa2 pastu mcm prefect jek kejadian masakan die tu...buat kite konpiden nak try kan ...

aku selalu berangan nak buat sate sendiri...tapi sudah2nye gi tapau gak ahahahahaahah..... mujur kat urmah aku ni ade satu kedai sate yg sedap gilo....aku suke sate yg ade kulit n lemak2 sekali tu...bakar lak garing2...uihh ko ni buat aku teliur...ade aku pi tapau sate mlm ni kang....

LYAfrina said...

yumm..yumm..sedapnya.. nnti nk kena belajar buat sndri ni..bru puas hati nk mkn.. kalo beli ciput sgt

salwana nordin @ che'wa said...

lieya..betul tu k.ita tu masakan dia semua cantik je kejadiannya..aku pun mcm ko jugak, tgk camtu baru confident nk try hhhiiii

sate ni mmg lelemaknya yg sedap, garing berlemak gitu hhhiiii

salwana nordin @ che'wa said...

lya..try tau..senang je..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...